tisdag 4 oktober 2011

Aktivitet- Geometri, åk 7

Tid med decimaltal


Materiel:
3 kopieringsunderlag med klockor
3 påsklämmor
Sax

Deltagare:
Enskild uppgift

Utförande del 1:
1. Tillverka en klocka genom att klippa ut delarna och fästa visarna i cirkelns mitt
med påsklämman. Hålen behöver vara så stora att visarna kan röra sig.

2. Sätt visarna så att klockan visar tiden 12:00. Låt 15 min passera på klockan.
a) Hur stor del av en timme har gått? Skriv i bråkform.
b) Hur skriver man detta bråktal i decimalform?

3. Sätt visarna så att klockan visar tiden 15:00. Låt 30 min passera på klockan
a) Hur stor del av en timme har gått? Skriv i bråkform.
b) Hur skriver man detta tal i decimalform?

4. Sätt visarna så att klockan visar tiden 18:00. Låt 20 min passera på klockan.
a) Hur stor del av en timme har gått? Skriv i bråkform.
b) Hur skriver man detta tal i decimalform?

5. Skriv som timmar i decimalform:
a) 15 min d) 30 min g) 10 min
b) 45 min e) 1 h 30 min h) 40 min
c) 3h och 15 min f) 20 min i) 5 min

Övrigt: Ni kommer ta bilder när ni genomför dessa aktiviteter.
Lycka till!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar